Nieuwsberichten

foto-1 Nieuws uit Brussel 22.11.2016

Ontmoeting met Ahmed Hilami van Flyer.be

Gisteren was ik in Brugge te gast bij de zeer innovatieve (online) drukwerkfirma Flyer.be van Ahmed Hilami. Flyer.be is uitgegroeid van een kleine drukkerij tot een grootse onderneming met vertakkingen in zeven verschillende landen en een 130-tal medewerker. Het is de absolute marktleider in België wat het online drukwerk betreft.

Het parcours dat Hilami aflegde om te komen tot waar hij nu staat, is op zijn minst gezegd bijzonder indrukwekkend. Het pad naar een succesvolle onderneming is altijd een grote uitdaging. Dat was voor Ahmed Hilami (35 jaar) zeker niet anders toen hij in 2002 een drukwerkfirma oprichtte. Hilami heeft zijn roots in Marrokko en kwam op 13-jarige leeftijd met zijn familie naar België. Hij leerde er eerst Frans en beheerst intussen ook perfect het Nederlands.

Drukwerk democratiseren

foto-5Als jonge gast organiseerde Hilami van tijd tot tijd evenementen waarvoor hij vaak flyers nodig had. Het is toen dat hij vaststelde dat drukwerk bestellen ook op een andere manier kon. Hilami stelde al snel vast dat het bestellen van drukwerk veel efficiënter, transparanter en goedkoper moest kunnen. “Ik maakte er mijn persoonlijke missie van om het drukwerk te democratiseren en betaalbaar te maken voor iedereen,” aldus Hilami. Het eindresultaat was Flyer.be dat heel wat geautomatiseerde processen introduceerde in het drukwerkproces.

Marktleider

Intussen is Flyer.be uitgegroeid tot één van de grootste offline drukkerijen in het land en de absolute marktleider qua online drukwerk. Het bedrijf is intussen actief in zeven verschillende landen en telt een 130-tal medewerkers met gemiddeld 2600 drukopdrachten per week. Hilami: “Voor een oplage die kleiner is dan 30.000 stuks zijn we onklopbaar.” Dat heeft Flyer.be volgens Hilami vooral te danken aan een ijzersterke IT-afdeling die alle processen – van bestelling tot levering – perfect beheerst en “waardoor wij met absolute zekerheid geen fouten maken”.

Bij de Koning

Hilami is niet alleen een succesvol ondernemer; hij is ook zeer bewust bezig met wat leeft in de maatschappij. In het teken van de integratie van nieuwkomers bracht Koning Filip in maart 2015 een bezoek aan Sint-Jans-Molenbeek. Hilami, die succesvolle integratie uitstraalt, vond dat de positieve verhalen van integratie onderbelicht werden en besloot de Koning uit te nodigen voor een bezoek aan Flyer.be, waar medewerkers van zo’n 10-tal verschillende nationaliteiten samenwerken met elkaar.

Ondernemen om te integreren

De Koning was dermate onder de indruk van de brief, dat hij Hilami persoonlijk uitnodigde op het koninklijk paleis voor een gesprek. Beide hebben het er twee uur lang gehad over de geslaagde integratie van Hilami, maar ook over obstakels en kansen in het integratieproces. In het kader daarvan wou ook ik even het gesprek aangaan met Hilami. “In ons land is er geen traject om nieuwkomers klaar te stomen om te ondernemen. Er bestaat volgens mij geen beter integratieproces, omdat een ondernemer zich moet integreren om succesvol te zijn; is het nu als schilder of CEO van een onderneming,” aldus Hilami.

Maak kennis met Ahmed Hilami: https://www.canvas.be/video/terzake/voorjaar-2016/dinsdag-1-maart-2016/maak-kennis-met-ahmed-hilami

foto-2 foto-3 foto-4 foto-1