Nieuwsberichten

Nieuws uit Brussel 18.05.2015

Wie was er eerst, de kip of het ei?

Het is één van de grootste filosofische vragen ooit, maar ook ik vond er vandaag geen antwoord op tijdens een intensieve dag verdiepen in de pluimveesector. Op uitnodiging van Danny Coulier, voorzitter van de Landsbond, bezocht ik vandaag samen met lokaal gemeenteraadslid Tom Sap achtereenvolgens een broeierij voor braadkippen, een kippenkwekerij en een legkippenbedrijf.

Meer dan 1.000 leden telt de Landsbond voor pluimveebedrijven in België. Drie er van, elk met een eigen specialisatie, bezocht ik vandaag onder begeleiding van de voorzitter van de Landsbond, Danny Coulier. De voormiddag begon bij de broeierij van Koen Lafaut dat een vestiging heeft in Leisele (Alveringem) en één in Beselare. Wekelijks worden er 800.000 kuikentjes uitgebroed.

De dioxinecrisis, 16 jaar later

De helft van die uitgebroede kuikentjes zijn voor buitenlandse markten (Rusland, Irak, Libië,…) bestemd, terwijl de rest naar kippenkwekerijen zoals dat van Danny Coulier (Alveringem) gaat. Ook daar kreeg ik vandaag een rondleiding. Danny en zijn vrouw vormden het eeuwenoude familiebedrijf in 1990 om tot een kippenkwekerij waar per cyclus (7x per jaar) 110.000 braadkippen gekweekt worden voor de slacht. Last but not least kreeg ik ook een rondleiding in het legkippenbedrijf van Willy Devloo in Veurne. Daar zijn het hele jaar door 320.000 legkippen actief.

Wat enorm opviel was dat in alle drie de bedrijven heel strenge hygiëne-eisen aan de orde waren. Dat bleek het resultaat te zijn van de zware dioxinecrisis van 1999. Het gaat zelf zo ver dat het zeer ongebruikelijk is om als buitenstaander de stallen van een kippenkwekerij te betreden. Vandaar ook mijn dank aan Danny om deze bezoeken mogelijk te maken.

Een uitdagende toekomst

Rondleidingen krijgen is uiteraard één iets, maar spreken met eigenaars over hun sector en de uitdagingen die ze zien, daar draaien de bezoeken om. En die zijn voor de sector niet te onderschatten. De grootste uitdaging die er aan zit te komen is de ‘Kip van de toekomst’ die een tragere genetica heeft, die meer tijd nodig heeft om op slachtgewicht te komen en die steeds meer de voorkeur draagt van grote retailers in de sector. Albert Heijn is zo één grote speler die binnenkort uitsluitend nog ‘kippen van de toekomst’ zal aanbieden. Wetende dat Albert Heijn op het punt staat de Belgische Delhaize-groep over te nemen, maakt dat heel wat kippenkwekerijen en broeierijen nerveus.

Wordt vervolgd.

foto 1 foto 3 foto 2
foto 5 foto 1
11270176_886451038069584_8074246999234648167_n foto 4 11263051_886451254736229_7238571999371634160_n  foto 2 foto 3 foto 4