Nieuwsberichten

Groetjes uit Staden 14.04.2017

Verbod doorgaand vrachtverkeer in dorpskernen

Sinds kort geldt in de dorpskernen van Staden en die van zes omliggende gemeenten een verbod op doorgaand (zwaar) vrachtverkeer. Staden werkte samen met Roeselare, Kortemark, Ichtegem, Torhout, Hooglede en Lichtervelde een globaal plan uit om dat verkeer om te leiden via gewestwegen. Zo’n 200 verbodsborden werden geplaatst en regionale bedrijven en GPS-operatoren werden hiervan op de hoogte gebracht. Een bord negeren, leidt tot een boete van €165.

Vrachtverkeer dat door dorpskernen rijdt, het is en blijft toch altijd je hart vasthouden. Omwonenden, maar bijvoorbeeld ook ouders die hun kindjes aan schoolpoorten afzetten, zijn het vrachtverkeer uiteraard liever kwijt dan rijk.

Twee soorten vrachtverkeer

Het is belangrijk dat we daarbij een onderscheid maken tussen het vrachtverkeer dat een directe bestemming heeft vlakbij en het doorgaand vrachtverkeer. De eerste groep vrachtwagens moeten iets oppikken of afzetten in de nabije omgeving, bij bedrijven die onze regio economisch leefbaar houden en daar soms al generaties lang gevestigd zijn. De tweede groep vrachtwagens rijdt over onze wegen om de kortste/goedkoopste weg naar een bestemming verderop te bereiken.

Sluipverkeer aanpakken

Het is het sluipverkeer van die tweede groep dat de zeven gemeenten, waaronder Staden, willen aanpakken. Het doorgaand zwaar verkeer in onze regio wordt voortaan over de gewestwegen (N35, N32, R32, en N36) gestuurd; alles wat binnen die zone ligt, krijgt een tonnagebeperking van vijf ton. Studies wezen uit dat zo’n 30% van het zwaar vrachtverkeer in de dorpskernen doorgaand verkeer is. Wanneer die 30% wegvalt, zal dat zeer goed voelbaar zijn in de dorpskernen.

Belangrijk is dat deze regeling niet geld voor landbouwvoertuigen. Omdat landbouwers vaak maar korte afstanden moeten afleggen, mogen zij dus nog steeds de kortste weg nemen en door de dorpskernen rijden.

Handhaving

De voorbije weken werden zo’n 200 verbodsborden geplaatst in de zeven initiatiefnemende gemeenten. Zowel de bedrijven in de omliggende gemeenten als de GPS-operatoren werden van deze nieuwe maatregel op de hoogte gebracht. Eerst volgt een korte gedoogperiode waarin vrachtwagenbestuurders op hun fout gewezen worden, daarna zal de politie ook effectief verbaliseren (€165 boete) bij een overtreding.

Wat met de N36?

Het gemeentebestuur van Staden is zich bewust van het feit dat de N36 (Roeselare-Zarren) door de dorpskern van deelgemeente Staden loopt. Uit studies blijkt dat de tonnagebeperking in onze regio niet tot meer doorgaand vrachtverkeer op de N36 zal leiden. Toch blijft het aanhoudend (doorgaand) vrachtverkeer in onze deelgemeente een probleem, maar het is iets wat het gemeentebestuur niet zelf kan aanpakken. De N36 is een gewestbaan en dus de bevoegdheid van de Vlaamse overheid. Het gemeentebestuur heeft daarom een onderhoud gevraagd bij minister van mobiliteit Ben Weyts in de hoop daar ook een oplossing te vinden voor het zware doorgaand verkeer.