Nieuwsberichten

b1acf832318832014292ee0959fc221e Nieuws uit Brussel 16.04.2016

Terug naar de klas voor één dag

Gisteren vond de eerste editie plaats van de campagne ‘Terug naar de klas’ van de Vlaamse Scholierenkoepel die jongeren in alle Vlaamse secundaire scholen vertegenwoordigt. Met de campagne wilden de initiatiefnemers er voor zorgen dat iedereen die beslissingen neemt over onderwijs opnieuw eens een dag op de schoolbanken gaat zitten. Mijn schooldag verliep vlot en met het schrijven van dit verslag is ook mijn huiswerk al gedaan.

Alexis Wiggins, een Amerikaanse lerares met 14 jaar ervaring in het secundair onderwijs deed het ons twee jaar geleden al voor. Zij ging gedurende twee dagen undercover naar school, tussen haar eigen leerlingen. Haar bevindingen omschreef ze als volgt: “It was so eye-opening that I wish I could go back to every class of students I ever had right now and change a minimum of ten things.”

Vlaamse Scholierenkoepel

De Vlaamse Scholierenkoepel zag in dat experiment de basis voor een goede inleefdag voor Vlaamse politici en voorzag gisteren 50 plaatsjes in verschillende Vlaamse middelbare scholen. Het is altijd mijn overtuiging geweest dat wie aan politiek doet, moet weten waar hij het over heeft. Daarom deed ik in het verleden al verschillende inleefdagen (landbouw, tuinbouw, vuilnisomhaling) en ook gisteren wilde ik er absoluut bij zijn om te ondervinden wat het is om scholier te zijn anno 2016.

Burgerschool Roeselare

De Vlaamse Scholierenkoepel wees me toe aan de Burgerschool in Roeselare, waar ik een hele dag lessen volgde met de scholieren van het 5e middelbaar ‘Office & Logistics’ (=kantoor) en ‘Retail & Visual Merchandising’ (=verkoop). Ook in de pauzes en tot in de refter volgde ik mijn medescholieren en hadden we het over schoolgaan, politiek, hobby’s en toekomstplannen.

Ik herkende mezelf in velen van hen. Velen hadden de bewuste keuze gemaakt om een beroep aan te leren, zoals ik ook gedaan had. Ze hebben grote dromen en zijn overtuigd dat ze nu hun toekomst al aan het inkleuren zijn. Ik drukte hen ook op het hart dat beroepsonderwijs geen laatste kansenonderwijs is, maar een onderwijs dat kansen geeft. Daar zijn ze zich heel goed van bewust.

Gezonde drive en veel participatie

Wat mij vooral opviel was het enthousiasme waarmee de leerlingen hun opleidingen volgen, ondanks het feit dat het toch vrijdag was en het weekend voor de deur stond. Velen zijn overtuigd van de keuze die ze maakten om een beroep te leren en staan te popelen om het beste te maken van hun toekomst. Die gezonde drive kan ik alleen maar bewonderen. Dezelfde ingesteldheid vond ik terug bij de leerkrachten die echt het beste uit hun leerlingen willen halen.

Ook de schoolparticipatie van de leerlingen viel me op. Zo houdt de leerlingenraad momenteel een koekenverkoop ten voordele van Oxfam en werd in het verleden al met verschillende acties budget ingezameld om bij te springen in de uitbouw van de schoolinfrastructuur. Anders dan dat ik het mij persoonlijk herinner zijn de momenten van relatieve rust die ingebouwd worden in een lesdag: veel afwisseling van vakken, alsook mini-pauzes midden in een les om even de gedachten vrij te maken.

Het is duidelijk dat het voor jongeren niet evident is om jarenlang aan de schoolbanken gekluisterd te zijn. Onderwijsinstellingen moeten daarom mee evolueren met de tijd waarin ze opereren. Online learning en zelfstudie kunnen daar een grote rol in spelen. In de marketing geldt sinds enkele jaren de slagzin ‘Mobile first’; wat doen we tegenwoordig niet meer op onze smartphone?

Woordje van oprechte dank

Graag wil ik nog even de scholieren, de leerlingenraad, het lerarenkorps en de directie van de Burgerschool bedanken, alsook de Vlaamse Scholierenkoepel voor de zeer goed georganiseerde inleefdag en voor de goeie inkijk in de leefwereld van de Vlaamse scholieren van vandaag.

SAMSUNG CSC