Nieuwsberichten

Groetjes uit Staden 12.02.2021

Staden breidt digitale dienstverlening uit

Via het digitaal loket van gemeente Staden kunnen inwoners en gebruikers de klok rond, op elke locatie én op elk toestel beroep doen op de gemeentelijke diensten. Met de komst van drie nieuwe digitale systemen breidt het gemeentebestuur haar online dienstverlening sterk uit. 

 Een muisklik verwijderd van je attesten, aktes en aangiftes

De webstek www.staden.be bundelt alle digitale producten van gemeente Staden. Bezoekers vinden er niet alleen alle info over de dienstverlening van het gemeentebestuur, maar kunnen er ook terecht met al hun vragen. Nu breidt Staden haar digitale diensten grondig uit. Met de komst van eGovFlow, Spotbooking en Microsoft Bookings is het voortaan ook mogelijk om van thuis uit afspraken vast te leggen, online attesten en aktes op te vragen of aangiftes (bv. adreswijziging of inname openbaar domein) te doen.

De klok rond digitaal documenten opvragen  of aangiftes doen

(klik op de foto om te vergroten)

Voortaan kunnen inwoners vanop www.staden.be/digitaalloket rechtstreeks documenten opvragen bij het gegevensdelingsplatform (MAGDA) van de Vlaamse Overheid. Ze vinden er tal van attesten die (onder bepaalde voorwaarden) automatisch afgeleverd worden. Maar ook de aangifte van bijvoorbeeld een adreswijziging kan voortaan volledig via de digitale weg. Handig! Vooral omdat het de klok rond, vanuit je luie zetel kan. Aanvragers kunnen op beide oren slapen, want de aanvraag gebeurt in een beveiligde omgeving. Ze hoeven enkel hun elektronische identiteitskaart, itsme®-app of token bij de hand te hebben. 

Wie alsnog een afspraak wil maken met de dienst Leven kan ook daarvoor terecht op www.staden.be/afspraak. Daar kunnen ze meteen een moment prikken in de agenda van de medewerkers van de dienst Leven. Zo krijgt de aanvrager de garantie dat hij of zij op het afgesproken tijdstip meteen een antwoord krijgt op zijn of haar vraag. 

Spotbooking helpt bij de inname openbaar domein 

Voortaan lopen ook de aanvragen voor innames openbaar domein van een digitaal dakje. Via het gebruiksvriendelijke Spotbooking kunnen inwoners en bedrijven online hun aanvraag indienen voor een tijdelijke inname van het openbaar domein voor een verhuis, het plaatsen van een container, bouwwerken … Aanvragers kunnen hun inname meteen zelf intekenen op een digitale kaart. Niet alleen handig om de juiste locatie te bepalen, maar ook om misverstanden te vermijden bij handhaving ter plaatse. Voor de inname van het openbaar domein bij evenementen kunnen organisatoren terecht op het digitaal evenementenloket via www.staden.be/evenementenloket.