Bezoek aan nv Deceuninck
DIKSMUIDE – Op uitnodiging van mijn Oost-Vlaamse Open Vld-collega Egbert Lachaert was ik vandaag mee te gast op de recyclageafdeling van nv Deceuninck, in onze regio beter gekend als shirtsponsor van KSV Roeselare. Slechts weinigen associëren de productie van PVC-profielen voor ramen en deuren met duurzaamheid en recyclage, maar toch staan beide begrippen centraal bij NV Deceuninck, dat wereldwijd 12 vestigingen en 2800 werknemers heeft. 850 van hen werken in Hooglede en Diksmuide.
In het kader van zuinig omgaan met energie, investeren in energiezuinigere woningen, het verkleinen van de ecologische voetafdruk en de groeiende uitdagingen voor Belgische bouwfirma’s werden wij uitgenodigd voor een uitgebreide presentatie over en een rondleiding op de recyclage- en productiesite van NV Deceuninck.
Recycleren om te produceren
NV Deceuninck, dat in 2004 nog tot ‘Onderneming van het Jaar’ verkozen werd, investeerde 3 miljoen euro in de uitbouw van een volledige recyclageafdeling op de site waar de grondstof voor haar profielen gemaakt wordt. Jaarlijks wordt tot 20.000 ton (!!) harde PVC opgekocht bij bedrijven en particulieren binnen een straal van 300 kilometer om het te recycleren. Het maakt van de NV Deceuninck de grootste recycler van harde PVC in de Benelux.
Tijdens de recyclage wordt maximaal aandacht besteed aan ecologie: glas, hout, PVC, plastic, metaal,… alles wordt van elkaar gescheiden en wat gerecupereerd kan worden, wordt gerecupereerd. Alle PVC die tijdens de recyclage geëxtraheerd wordt, wordt opgenomen in het productieproces van profielen voor ramen en deuren en dat met een maximaal oog voor kwaliteit en duurzaamheid. Uiteraard is de recyclage van PVC niet de corebusiness van NV Deceuninck, maar bij alles wat er geproduceerd wordt, wordt meteen gedacht aan de recyclage er van.
Innovatie
Met recyclage alleen kan je natuurlijk geen volledig productieproces ondersteunen. Zoals zoveel Westerse ondernemingen, moet ook NV Deceuninck steeds opboksen tegen goedkopere, maar minderwaardige producten die uit Oost-Europa, of van nog verder, komen. Om die concurrentie altijd een stap voor te blijven wordt daarom maximaal ingezet op innovatie en productontwikkeling. De profielen die ontworpen worden, worden steeds getoetst op hun duurzaamheid en moeten tot 50 jaar zonder problemen kunnen meegaan. Om het met de woorden van Senior Promotor, Koen Van Hoyweghen, te zeggen: “Het zit hem in de details.”